Stretnutie koordinátorov programu Stredoeurópske Greenways
Sofia, 14.-16. marca 2010
Koordinátori programu Stredeurópske Greenways sa stretli v Sofii, aby naplánovali svoje aktivity na najbližší polrok. Medzi hlavnými dohodnutými úlohami je úloha vytvoriť portál www.greenways.info, vytvoriť komplexnú ponuku služieb pre podporu trvalo udržateľnej mobility v strednej Európe, aj naďalej vylepšovať prostredie v jednotlivých štátoch (BG, CZ, RO, H, PL a SK) pre cyklistickú dopravu.
Koordinátori sa zúčastnili aj 3. informačného workshopu o Iron Curtain Greenway, ktorý sa v tých dňoch konal v Sofii.
Konferencia Cyklistická doprava 2009
10. október 2009
V Žiline sa konal 1. ročník konferencie Cyklistická doprava. Aj keď išlo skôr o pracovné stretnutie, než o konferenciu, nepochybne to bolo veľmi prínosné podujatie, ktoré dúfajme bude pokračovať aj v ďalších rokoch.
Prezentácie účastníkov sa týkali veľmi širokého spektra problémov, spojených s bicyklovaním na Slovensku a v Čechách. Viac o programe sa dozviete tu. Konferenciu zorganizovalo agilné občianske združenie Mulica zo Žiliny.
Program Greenways podporil projekt v Košiciach
Banská Bystrica, 19. septembra 2007
Vybudovanie cyklotrasy na Komenského ulici v Košiciach je predmetom projektu, ktorý podporila Nadácia Ekopolis v rámci programu Greenways. Prepoja sa tak dve cyklotrasy Hlavná ulica a Črmeľská cyklotrasa a vznikne bezpečná greenway z centra mesta do rekreačnej oblasti Črmeľské údolie. Projekt realizuje Spolok pre skrášľovanie Košíc v úzkej spolupráci s mestom Košice, ktoré je aj hlavným investorom prestavby.
Program Greenways 2007 podporí 450 km rekreačných trás po celom Slovensku
Banská Bystrica, 3. júl 2007
Nadácia Ekopolis, v spolupráci so spoločnosťou TOYOTA a T-Mobile Slovensko, a.s. podporila v rámci grantového programu Greenways 2007 ďalšie štyri projekty, každý sumou 135 tisíc korún. Medzi Moravským Sv.Jánom a Českou republikou, v regióne Turca, medzi Banskou Bystricou a Zvolenom a v okolí Prešova smerom k Slánskym Vrchom budú upravené nové greenways - zelené trasy, ktoré môžu využívať ľudia na rekreáciu, šport a nemotorovú dopravu. Celková dĺžka podporených trás bude 450 km.
Projekty majú byť ukončené a slávnostne otvorené na jar 2008. Poslaním programu Greenways je prispieť k vytvoreniu a udržaniu zelených trás a komunikácií, ktoré využívajú ľudia na rekreáciu a šport, pre dochádzanie do práce či do školy a pre plnohodnotné prežívanie voľného času.
Podporené projekty v rámci Greenway 2007:
AŠK Inter Bratislava vyznačí novú trasu Moravskej cyklocesty medzi Moravským Sv. Jánom a hranicou s Českou republikou, ktorá bude viesť mimo cestných komunikácií pre automobily, čo zvýši jej bezpečnosť a atraktivitu. Táto trasa patrí do medzinárodného európskeho projektu Iron Courtain Greenway.
Združenie Kostitras z Prešova vyznačí greenway, ktorá bezpečne a pohodlne spojí mesto Prešov s diaľkovou cyklotrasou Alžbeta, prechádzajúcou celými Slanskými vrchmi. Trasa výrazne zlepší podmienky pre cykloturistiku na východnom Slovensku.
Združenie TBS-JUS z Martina opraví a nanovo vyznačí zelené trasy v regióne Turiec. Cyklistická doprava v tomto regióne je na vysokej úrovni. Mnohé z týchto trás boli síce už vyznačené, ale vzhľadom na svoj vek je potrebné ich skontrolovať a preznačit.
Neformálna skupina občanov združená v Centre komunitného organizovania v Banskej Bystrici vypracuje projektovú dokumentáciu greenway do centra mesta a vyznačí dočasnú trasu zo sídliska Radvaň do centra mesta. Bezpečne sa tak pre cyklistov prepoja centrá Banskej Bystrice a Zvolena trasou, známou ako Rodinná cestička.
Triximobil - nemotorové trojkolky v Bratislave!
8. jún 2007
Ekologické trojkolky - Trixi mobily, s nápaditým dizajnom, budú jazdiť od 7. júna 2007 po Bratislave a príležitostne aj v ďalších mestách. Slovensko sa tak stalo 18. štátom sveta, kde bude v sezóne (apríl - október) premávať 5 neprehliadnuteľných rikší. Svojou jazdou budú podporovať program Greenways, ktorý od roku 2004 vyhlasuje Nadácia Ekopolis. Poslaním Greenways - Ciest pre zdravší život, je napomôcť vytváraniu trás pre rekreáciu, šport, nemotorovú dopravu a podporiť tak zdravý životný štýl. Výhradným partnerom projektu je spoločnosť T-Mobile Slovensko. „Keďže jedným z hlavných pilierov dlhodobej stratégie spoločenskej zodpovednosti v T-Mobile je aj ekológia, zaujala nás myšlienka prepojenia sympatických trojkoliek s možnosťou poukázať na výhody a ohľaduplnosť takéhoto druhu prepravy voči životnému prostrediu," uviedol na margo spustenia projektu Juraj Droba, riaditeľ divízie vonkajších vzťahov spoločnosti T-Mobile Slovensko.
Trixi mobily - klasifikované ako bicykle, sú vybavené prídavným elektromotorom /250 W/ a dosahujú maximálnu rýchlosť 25 km/h. Kabína z polyetylénu je 100% recyklovateľná. Vodič v nej pohodlne odvezie dvoch cestujúcich, takmer v každom počasí. Trojkolky sú dlhé 305 cm a široké 110 cm, vážia 144 kg . Trixi mobily, alebo ako ich vo svete volajú Velotrixi, sú vyrábané v Berlíne od roku 1997. V súčasnosti jazdia takmer v každom európskom meste, ktoré je priateľské voči ekologickej doprave. Napríklad v Nemecku nájdete tieto trojkolky v 23 mestách.
Trixi mobily budú premávať po vytipovaných trasách Bratislavy a slúžiť domácim i turistom na presuny, stačí zamávať na vodiča alebo zavolať na infolinku - 0904 104 104.
Hovory zákazníkov spoločnosti T-Mobile Slovensko sú na toto telefónne číslo bezplatné.
Záujemcovia o jazdu si môžu vybrať spomedzi 21 testovacích trás, z toho sú dve vyhliadkové - kratšia (15 min.) a dlhšia (45 min.). Najdlhšia trasa (okolo 3,30 hod.) vedie od Nákupného centra Aupark do Čuňova k Art galérii Danubiana. Trixi mobily nájdete na stanovištiach: Autobusová stanica, Námestie SNP, Kamenné námestie, Nám. Ľ. Štúra, Osobný prístav a Aupark. Ceny jednotlivých jázd sú stanovené podľa dĺžky a náročnosti trasy nasledovne: ¼ hod. - 100 korún, ½ hod. - 170 korún, ¾ hod. - 270 korún a pod.
Cieľom projektu Trixi mobil je spropagovať ekologickú, nemotorovú dopravu, podporiť program Greenways a prispieť k zatraktívneniu cestovného ruchu v Bratislave a neskôr i v ďalších mestách. Viac na https://www.triximobil.sk
Partnerom programu Greenways je Toyota Motor Europe a od roku 2007 T-Mobile Slovensko, a.s. Viac informácií na www.greenways.sk.
Otvorenie No Limits Greenway v Prešove
28. apríl 2007
Unikátnou je No Limits Greenway v lesoparku Cemjatná nad Prešovom. Ide o sieť trás po lesných asfaltových cestách, upravených pre pohyb vozíčkarov. Vstup na trasy (závora), ako aj prístup na centrálne odpočívadlo, sú prispôsobené pre bezpečný pohyb vozíčkarov, chystá sa vybudovanie ďalších odpočívadiel a altánkov. Trasy sú značené špeciálnym značením.
Prvá (žltá) trasa bola slávnostne otvorená 28. apríla za účasti asi 20 vozíčkarov a mnohých bicyklistov. Projekt realizovala Prešovska bicyklová skupina Kostitras a významným prispením prieskumných jazdcov z radov vozíčkarov. Projekt bol podporený Nadáciou Ekopolis v spolupráci so spoločnosťou Toyota, ale ďalšiu pomoc prisúbili na otváracej slávnosti aj Mestské lesy v Prešove a mesto Prešov.
Výstupom projektu sú aj základné odporúčania pre stavbu greenways pre vozíčkarov.
Viac informácií o No Limits Greenways: Združenie Kostitras, (+421) 905 634180, horeadole@orangemail.sk
Otvorenie greenways Turčianske cestičky
26.apríl 2007
Viacúčelové trasy v Lesoparku Bôr pri Turčianskych Tepliciach boli predmetom projektu, ktorý Nadácia Ekopolis v spolupráci so spoločnosťou Toyota podporili na Turci. Združenie TBS-JUS tu upravilo a vyčistilo sieť trás pre peších aj pre cyklistov, vrátane trás s rozprávkovými bytosťami pre deti.
Turčianske cestičky slávnostne boli otvorené 26. apríla poobede. Na akcii sa zúčastnilo viac ako 200 detí, ktoré čistili trasy, hrali sa hry v prírode a opekali si slaninu.
Viac informácií o Turčianskych cestičkách: Združenie TBS-JUS, 043 4303524, jus@isternet.sk, www.tbsjus.sk
Pracovné stretnutie o Rails-to Trails
19.-20. apríl 2007
V dňoch 19. a 20. apríla 2007 sa v Zlatej Bani pri Prešove konalo dvojdňové pracovné stretnutie odborníkov na cyklotrasy zo Slovenska a Čiech.
Predmetom prvého dňa stretnutia bola myšlienka Rails-to-Trails, t.j. premena násypov zrušených železníc na cyklotrasy. Táto myšlienka je nesmierne populárna a využívana v USA, Španielsku, Veľkej Británii a mnohých ďalších štátoch a prvé lastovičky sa pomaly objavujú u nás. Zatiaľ najviac rozvinutým (ale zdá sa, že bohužiaľ stagnujúcim) projektom rails-to-trails je cyklotrasa Ružomberok - Liptovská Osada (značenie pokračuje aj ďalej smerom na Donovaly), vedúca po násype železničky Korytnica - Ružomberok. V štádiu projektov prípravy je Cykloželeznička Prešov - Zlatá Baňa, ktorá bude predstavovať významný príspevok do rekreačnej a turistickej infraštruktúry Prešova. Práve tejto cykloželezničke bol venovaný druhý deň, keď sa za účasti skúsených českých expertov riešili niektoré problémy koncepčného, technického aj administratívneho charakteru.
Milión korún pre rail-to trail projekt Prešov - Zlatá Baňa!
3. marec 2007
Skvelý úspech dosiahol Prešovský kraj, keď 2. marca 2007 vo vyhral večerné finále televíznej súťaže Superkraj a získal tak milión korún pre podporu projektu, vybratého divákmi. Je výborné, že diváci si vybrali vybudovanie cyklistickej cesty po trase bývalej železničky medzi Prešovom a dedinou a známym rekreačným územím Zlatá Baňa. Je to nepochybne prejav zvyšovania popularity cyklistickej dopravy, k čomu v regióne Prešova prispieva aj dlhoročný partner Nadácie Ekopolis, združenie Kostitras.
Nadácia Ekopolis v roku 2005 podporila v rámci programu Greenways vybudovanie cyklistickej trasy za Zlatou Baňou, ktorá priamo nadväzuje na trasu, ktorá bude podporená práve vďaka víťazstvu v televíznej súťaži. Vďaka aktivite niekoľkých partnerov (a aj vďaka opakovanej podpore Nadácie Ekopolis) tak vzniká v okolí Prešov dobre vybudovaná sieť cyklistických trás, pričom niektoré z nich sú prispôsobené aj pre vozíčkarov.
Greenway pre vozíčkarov
10. január 2007
Do sekcie Dokumenty sme umiestnili zhrnutie požiadaviek na greenway, vhodnú aj pre vozíčkarov. Vypracoval ich Kostritras Prešov.
Program Greenways aj v roku 2007
5. január 2007
Podľa najnovších informácií z decembra 2006 sa spoločnosť Toyota rozhodla, že aj v roku 2007 podporí program Greenways v strednej a východnej Európe. Podobne ako v minulom roku podporí niekoľko projektov v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Slovensku, v tomto roku pribudlo Bulharsko a Česká republika.
Na Slovensku bude program koordinovať nadácia Ekopolis. Podpora sa sústredí do Bratislavy a okolia, regiónu Turiec, regiónu Banská Bystrica - Zvolen a mesta Prešova a jeho okolia. Záujemcovia z týchto regiónov sa môžu o programe informovať u koordinátora programu Jána Roháča (pozri Kontakty). Viac sa o programe Greenways a o tom, čo podporuje, dozviete na stránkach Čo sú greenways a Dokumenty a odporúčame podrobne si preštudovať celú túto stránku
Seminár o Greenways
Na seminári Greenways na Slovensku “, ktorý zorganizovala Nadácia Ekopolis s podporou spoločnosti Toyota v dňoch 2. a 3. decembra 2005 v Banskej Bystrici, sa zúčastnilo viac ako 25 účastníkov. Medzi účastníkmi boli úplni nováčikovia v oblasti nemotorovej dopravy, ale aj jej podporovatelia, značkári, projektanti a manažéri s viac ako 12-ročnými skúsenosťami.
Počas prvého dňa boli prezentácie zamerané najmä na zahraničné príklady. Viceprezident celofrancúzskej asociácie greenways AV3F Frederik Rollet podrobne a s množstvom obrázkov vysvetlil, čo sú greenways, aké sú ich funkcie, ako vyzerajú, ako sa plánujú a aká je situácia s greenways vo Francúzsku. Juraj Flamik, manažér programov greenways v českej Nadaci Partnerstvi vysvetlil situáciu v Čechách, pričom jeho prezentácia bola cenná najmä preto, že poskytla cenné príklady a rady platné v našom stredoeurópskom priestore.
Prezentácie a diskusie pokračovali aj po príjemnej večeri, kedy sme sa dozvedeli veľa o českej cerifikačnej schéme „Cyklisté vítáni“ a svoje aktivity predstavila Turčianska bicyklová skupina JUS z Martina. Debaty sa nakoniec pretiahli hlboko za polnoc.
Na druhý deň sme sa zamerali na Slovensko. Grantisti nadácie Ekopolis predstavili svoje projekty a okolo každého z nich sa rozvinula zaujímavá a potrebná diskusia. Tá potom pokračovala aj počas brainstormingu na tému „čo treba pre rozvoj greenways“ na Slovensku. Výstup z tohto brainstormingu je vlastne súborom odporúčaní od tých najpovolanejších ľudí o tom, čo je potrebné podporiť, ak chceme rozvíjať greenways na Slovensku.
Medzi veľmi významné výstupy zo seminára zaraďujeme aj veľakrát vyslovené prianie stretávať sa a diskutovať častejšie a tak sa Nadácia Ekopolis v spolupráci s ďalšími organizáciami bude snažiť organizovať takéto stretnutia častejšie.
Podobný seminár sa konal v dňoch 5. a 6. decembra v Drégelypalánk v Maďarsku, kde sa tiež formuje silná skupina manažérov, projektantov a realizátorov projektov greenways.
Viac informácií: Ján Roháč, Nadácia Ekopolis, 0905 240137, 045 6920203, rohac@stonline.sk